Marc Olivier Jodoin Nqoinj Ttqm Unsplash

Overstappen van energieleverancier: dit moet u weten

Overstappen naar een andere energieleverancier kan voordelig zijn. Maar hoe werkt overstappen precies? U vraagt zich misschien af of uw bedrijfspand zonder stroom kan komen te zitten en of er kosten aan verbonden zijn. Overstappen is eenvoudig. Lees 7 vragen over overstappen.

 

1. Moet ik mijn huidige energiecontract opzeggen of doet de nieuwe leverancier dat?

Afhankelijk van of u klein- of grootverbruiker bent, moet u uw huidige energiecontract zelf opzeggen.

Bent u een kleinverbruiker (bijvoorbeeld een zzp’er of mkb’er)? Dan wordt uw overstap automatisch in gang gezet op het moment dat u uw nieuwe energiecontract tekent. TotalEnergies Power & Gas Nederland B.V. zegt het contract bij uw huidige energieleverancier op. Gegevens zoals uw meterstand worden ook doorgegeven.

Bent u een grootverbruiker? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het opzeggen van uw contract bij uw huidige leverancier. TotalEnergies Power & Gas Nederland B.V. informeert de huidige leverancier over de overstap. Kijk goed in de voorwaarden bij uw contract welke opzegtermijn er geldt.

2. Kost overstappen naar een nieuwe energieleverancier geld?

Nee, in principe kost overstappen geen geld. Dat betekent dat u geen administratiekosten hoeft te betalen. TotalEnergies Power & Gas Nederland B.V. regelt de overstap samen met uw huidige energieleverancier. Stapt u voor de einddatum van uw huidige energiecontract over? Dan kan het zijn dat u een opzegboete moet betalen aan uw huidige energieleverancier. In dat geval kost overstappen dus wel geld. U vindt de hoogte van een eventuele opzegboete in de voorwaarden van uw contract van uw huidige energieleverancier.

Waarom stellen energieleveranciers soms een opzegboete?

Wanneer een contract ingaat, kopen energieleveranciers op basis van het verwachte verbruik energie in. Als u overstapt of opzegt vóór de einddatum van het contract, moeten zij de ingekochte energie terugverkopen aan de markt. Zij zullen hiervoor niet dezelfde prijs terugkrijgen als waar het voor ingekocht is. Om deze kosten te dekken wordt er een opzegvergoeding in rekening gebracht.

3. Kan ik altijd overstappen?

U bent vrij om over te stappen van energieleverancier wanneer u wilt. We adviseren u echter om dat te doen als uw huidige contract (bijna) afloopt, in verband met een eventuele opzegboete.

4. Kan ik zonder gas of stroom komen te zitten?

Nee, u kunt nooit zonder gas of stroom komen te zitten. Overstappen is een administratief proces, het is geen fysieke verandering. TotalEnergies Power & Gas Nederland B.V. controleert vanaf welke datum er energie geleverd kan worden. Deze levering sluit naadloos op uw huidige levering aan. Zo bent u altijd verzekerd van gas of stroom.

5. Gebeurt er bij mijn overstap iets aan de aansluiting in mijn bedrijfspand?

Omdat overstappen naar een nieuwe energieleverancier een administratief proces is, verandert er niks aan uw aansluiting. Tenzij u van kleinverbruik naar grootverbruik gaat.

6. Kan ik na de overstap nog terug?

Stel, u bent overgestapt maar u wilt dit eigenlijk terugdraaien. Kan dat? Voor kleinverbruikers geldt de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Voor grootverbruikers is er geen wettelijke bedenktermijn. Kijk altijd in de voorwaarden om zeker te zijn van de bedenktermijn.

7. Wat gebeurt er met bedragen die ik te veel heb betaald?

In de maand dat u overstapt brengen beide leveranciers een voorschotbedrag in rekening. Het moment dat u deze berekening ontvangt hangt af van de datum waarop de partijen hun factuur opmaken. Als u overstapt ontvangt u binnen 6 weken de eindafrekening van uw huidige leverancier. Daarop worden alle betaalde termijnbedragen in mindering gebracht. Mochten er nog facturen open staan bij uw huidige leverancier, dan dient u deze nog te betalen.

Gustavo Quepon Pf 2Lrjwije Unsplash