Een ander eerste termijnbedrag kan meerdere oorzaken hebben. De afgesproken tarieven per eenheid elektriciteit of gas verandert niet, maar de verbruikshoeveelheid kan wel veranderen. Wij leggen graag uit hoe dat kan.
Berekening offerte bedrag
Wanneer u een offerte van ons krijgt, baseren wij de tarieven op uw geschatte of opgegeven energieverbruik en de dan geldende vaste kosten. Op het moment dat u de offerte accepteert gaan wij aan de slag om dit voor u in orde te maken.
Controle verbruiksgegevens
Een paar weken voordat de levering gaat starten kunnen we de centrale verbruiksgegevens opvragen die voor uw aansluiting bekend zijn. De opgevraagde verbruiksgegevens zijn gebaseerd op het gemiddelde verbruik van uw aansluiting, van de afgelopen 3 jaar. In sommige gevallen kan dit dus anders zijn dan het verbruik waarop de offerte gebaseerd was en werd dit automatisch aangepast om te voorkomen dat u teveel of te weinig betaalt.
Wijziging vaste kosten
Het kan ook voorkomen dat het termijnbedrag anders is doordat de vaste kosten in de tussentijd zijn aangepast. Denk hierbij aan de tarieven voor energiebelasting of netbeheerderskosten. Deze tarieven worden jaarlijks verhoogd en direct aan u doorberekend.
Bent u het niet eens met uw termijnbedrag? Dan kunt u zelf uw termijnbedrag aanpassen via Mijn TotalEnergies Energie. Het termijnbedrag aanpassen kan zowel omhoog als omlaag met een maximum van 15%. Na een jaar ontvangt u van ons een jaarafrekening. Hierin worden de betaalde kosten verrekend met de daadwerkelijke verbruikskosten. Bij een tekort moet u bijbetalen en bij een overschot ontvangt u geld van ons terug.