

Veelgestelde vragen over uw facturen
Dit zijn de kosten van uw opzegvergoeding vanwege het voortijdig ontbinden van uw contract.
Indien er geen overstap op de 1e van de maand plaatsvindt, ontvangt u mogelijk nog een factuur voor de maand waarin u bent overgestapt. Daardoor kan het voorkomen dat u in de maand van uw overstap wordt gefactureerd door zowel uw vorige als nieuwe leverancier. Dit komt doordat de facturen vooraf worden opgemaakt en we deze automatisch versturen.
Helaas moet u deze factuur nog wel betalen. Maar geen zorgen, we nemen dit termijnbedrag uiteraard mee op uw eindafrekening. Dit houdt in dat het termijnbedrag in mindering wordt gebracht op uw totale kosten over de afrekenperiode. U betaalt uiteindelijk slechts voor de geleverde energie.
Uw termijnbedrag is inclusief energiebelastingen en netbeheerderskosten. Deze tarieven wijzigen jaarlijks en worden direct aan u doorberekend. Daarnaast kan het zijn dat we het termijnbedrag wijzigen naar aanleiding van uw jaarafrekening. Deze berekening wordt automatisch gedaan en kunt u terugzien op uw factuur.
Ieder jaar stelt de Belastingdienst opnieuw de energiebelasting vast. Deze kosten verschillen per jaar. Uw energieleverancier berekent deze kosten aan u door. De tarieven van de energiebelastingen zijn terug te vinden via de website van de Rijksoverheid. Heeft u inhoudelijke vragen over deze kosten? Neem dan contact op met de Belasting Telefoon via het telefoonnummer 0800 0543 (gratis).
Indien uw bedrijfspand of woning beschikt over een slimme meter worden de meterstanden uitgelezen. Als leverancier mogen wij aannemen dat deze meterstanden accuraat zijn. Wanneer u denkt dat er mogelijk onjuiste meterstanden zijn uitgelezen, adviseren we contact op te nemen met uw netbeheerder. Uw netbeheerder is verantwoordelijk voor uw meter. Zij kunnen indien nodig een monteur naar de meter laten kijken. Let op: mogelijk brengen zij hier kosten voor in rekening, informeer hiernaar wanneer u met hen contact opneemt.
De tarieven op uw nota zijn gebaseerd op de tarieven die u heeft afgesproken in uw contract. Deze tarieven zijn op hun beurt gebaseerd op de marktprijs van dat moment. Afhankelijk van uw contracttype staan deze tarieven vast voor een bepaalde periode.
Houd er rekening mee dat de tarieven exclusief BTW zijn. Dit betekent dat er over uw kale tarief nog 21% BTW wordt berekend. Het gastarief is exclusief regiotoeslag, deze staat op een aparte regel en krijgt u ook apart gefactureerd.
Leveringskosten bestaan uit twee onderdelen:
- Variabele leveringskosten: Een bedrag dat u betaalt per kWh elektriciteit of m3 gas. Als u meer energie gebruikt, kost het u meer geld.
- Vaste leveringskosten: Dit is een vast bedrag dat u per maand betaalt voor de kosten van de energieleverancier. Dit bedrag verschilt per energieleverancier en komt u overeen bij het aangaan van uw contract.
Voor gas geldt sinds 1 januari 2020 een postzegeltarief. Dat betekent dat in heel Nederland hetzelfde transporttarief wordt betaald, onafhankelijk van de locatie. Energieleveranciers mogen dus nog wel een regiotoeslag in rekening brengen. Deze moeten wel voor elk gebied in het land gelijk zijn.
De belasting op energie bestaat uit drie delen:
- Energiebelasting
- Opslag duurzame energie (ODE)
- Teruggave energiebelasting
Bekijk voor meer informatie onze pagina met energietarieven voor 2022.
De teruggave van de energiebelasting gaat omhoog van 560 naar 790 euro. Dat betekent een belastingvoordeel van 230 euro voor iedereen (los van de hoeveelheid energie die u verbruikt).
Het belastingtarief op elektriciteit daalt met 8,4 cent per kWh, inclusief btw. Afhankelijk van uw verbruik kunt u berekenen wat dit voor u scheelt. Bij een gemiddeld verbruik van 2.384 kWh per jaar daalt de energiebelasting met 200 euro. Bij een hoger stroomverbruik scheelt dit meer, bij een lager stroomverbruik juist minder.
Het plan voor de energiebelastingen op gas verandert niet: die stijgen met 2 cent per m3. Bij een gemiddeld gasverbruik van 1.170 m3 per jaar betaalt u dus 23 euro meer aan belasting voor gas.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid.
Dit zijn kosten die u betaalt voor uw aansluiting, de meter en het transport van energie. Uw netbeheerder stelt deze kosten ieder jaar opnieuw vast. Deze worden gefactureerd door uw energieleverancier.
De overheid ziet een deel van het energieverbruik als basisbehoefte. Daarom ontvangt iedereen met een pand met een elektriciteitsaansluiting een vast bedrag terug aan vermindering van de energiebelasting (of: teruggaaf energiebelasting). Dit bedrag is onafhankelijk van de hoeveelheid energie die u verbruikt. Een voorwaarde is wel dat uw elektriciteitsaansluiting een verblijfsfunctie heeft: dat betekent dat er wordt gewoond of gewerkt.
Met het daltarief (offpeak) betaalt u minder tijdens daluren en meer tijdens normale uren (peak). Het tegenovergestelde kan voorkomen als er tijdens daluren meer wordt verbruikt dan tijdens normale uren. Voorbeelden hiervan zijn een hoge opbrengst van zonnepanelen overdag, veel feestdagen in de maand en een groter verbruik in de nacht dan overdag.
Uw jaarnota ontvangt u binnen 8 weken na een vol jaar van levering. Eerst ontvangt u een verzoek om uw meterstanden door te geven. Op basis van deze gegevens maken wij uw jaarnota op. Gaat u verhuizen of stopt de energielevering? U ontvangt uw eindafrekening binnen 6 weken na uw verhuisdatum of na de einddatum van levering. Heeft u uw jaarnota/eindnota niet ontvangen? Neem dan contact met ons op.