Thumbnail Mazda

Energiebesparing in de autobranche: goed voor portemonnee én imago

 

Waar lopen organisaties in de praktijk tegenaan bij energiebesparing? Wat levert het op? TotalEnergies gaat langs bij organisaties die actief werken aan verduurzaming. In deze video zijn we bij Mazda-dealer René Klomp. In zijn showroom staan occasions en nieuwe modellen gebroederlijk naast elkaar onder warme ledverlichting. Dit is niet zijn enige succesvolle energiebesparende maatregel. Stap voor stap neemt hij zijn positie in als voorloper in de regio en de branche.

 

Thumbnail Hartgerink en Klomp

 

De redenen voor energiebesparing

Bedrijven moeten voldoen aan steeds strengere wet- en regelgeving rondom verduurzaming. Maar dat is voor René niet de belangrijkste aanleiding om te werken aan energiebesparing. Bij iedere investering let hij vooral op kostenbesparing op de langere termijn en de effecten voor het imago van zijn bedrijf. Want zowel klanten als medewerkers waarderen zijn inzet voor een betere wereld.

Energiebesparende maatregelen

Uit de energiescan leerde René Klomp wat de maatregelen waren die snel terugverdiend zijn. Wat de zonnepanelen op het dak opleveren, kan hij zijn via een paneel in de showroom. Zo is de opbrengst voor iedereen zichtbaar. Wat de ledverlichting in de showroom en de werkplaats hem opleveren ziet René terug op zijn energierekening. En die besparingen noemt hij "fors".

Inspiratie

René's enthousiasme en ambitie om te verduurzamen zijn groot. Zo stimuleert hij leenfietsen voor klanten en heeft hij een groene moswand in zijn showroom laten maken. In zijn netwerk heeft hij dan ook een voortrekkersrol als het gaat om energiebesparing – net als binnen de Mazda-organisatie. Zijn inspiratie haalt hij bij brancheverenigingen, de BOVAG en bij andere ondernemers.